Novinky
Ohlédnutí za FOR FISHING 2019

Velice vydařený veletrh FOR FISHING 2019 je za námi. Bylo skvělé se potkat a popovídat si s lidmi, kteří se zajímají o tento specifický styl chytání. Věřím, že jednou se...

FOR FISHING 2019

RYBÁŘSKÉ KAJAKY KAYAX NA VELETRHU FOR FISHING 2019   Rozhodli jsme zúčastnit letošního rybářského veletrhu v Letňanech FOR FISHING 2019 - největší rybářské události tohoto typu v ČR.   Co na našem stánku najdete?   S...

Lov Black Bassů v Délegyháze

Přidáno: 12.07.2018

Nedávno jsme navštívili Maďarsko s cílem zachytat si okounky pstruhové, neboli Black Bassy. Tato ryba se těší pozornosti všech rybářů po celém světě především díky své bojovnosti a dravosti. V tomto článku se seznámíte s půběhem naší výpravy, na co jsme chytali, co je to skippování, jaká byla největší ryba, nabo proč se Ondrovi zlepšila technika nahazování.

Prohlédněte si naši nabídku na tuto výpravu

Mise Black Bass

Maďarsko má většina rybářů spojeno především s lovem kaprů. Málo kdo však ví, že je to také jedna z nejbližších destinací, kde lze cíleně lovit okounky pstruhové alias black basse. Pro mě jako fanouška americké MLF (Major League Fishing) byl black bass dlouhou dobu takový malý sen. Letos se však naskytla příležitost spojit příjemné s užitečným a já se mohl pokusit si tento malý sen splnit a zároveň si vyzkoušet lov z kajaku.

Koncem června se naše pětičlenná parta vydala směr Maďarsko na jezero, kde mimo všudypřítomných kaprů byl poměrně hojně zastoupen i black bass. Náš „guide“ a kamarád v jedné osobě Adam Benda měl za sebou již tři výpravy na tento revír, a tak jsme díky němu měli alespoň nějakou představu co nás čeká. Přípravu není radno podceňovat, proto se mnou cestovalo hned 8 prutů a velká taška „zaručeně úspěšných“ nástrah …v praxi jsem nakonec používal samozřejmě jen dvě nejúspěšnější a v kajaku vozil celou výpravu dva pruty. Hlavní lovnou technikou mělo být tzv. “skipování“ nezatížených nástrah na offset háčcích pod větve a mola. (Skipping je technika nahazování během které nezatížená nástraha skáče po hladině až do jinak nepřístupných míst, kde ryby často stojí (mola, padlé stromy atd.)). Rána, večery a dny bez větru měly být ve znamení popů a mělce plovoucích woblerů.

Vyrážíme ve středu večer a po snesitelných 550 km dorážíme na místo. Večer ještě stihneme připravit většinu věcí a jdeme spát. Ráno vstáváme brzy a vyrážíme pro povolenky (místní rybářství otevírá už v 6:00). Než však vyřídíme povolenky, připravíme zbytek věcí a dáme kajaky na vodu je deset hodin. Adam nám dává první školení „in nature“ a bere nás na jeden z HOT spotů. Dorian alias Dory má první šanci a během chvilky si připisuje hned dva bassy kolem 35 cm. Postupně objíždíme další úspěšná místa a zkoušíme různé nástrahy. Nakonec si všichni připisujeme prvního basse. Jako nejúspěšnější nástrahy ukázaly velké wormy (žížaly) a menší kopýtka v tmavých barvách. Králem dne (a nakonec i celého zájezdu) se stal Dory se sedmi rybami. Největším kamenem úrazu prvního dne se stalo právě skipování, kdy naše nástrahy létaly spíš do větví než pod ně. Po první zkušenosti jsme upravili montáže i nástrahy a hned další den se dařilo o trochu lépe. Prakticky všichni jsme nakonec chytili rybu přes 40 cm. (Místní rekord je 54 cm a bass přes 45 cm je považována za velmi slušný úlovek) Největší rybu druhého dne o délce 43 cm si připsal Jirka. Sobota byla ve znamení malého závodu, kdy jsme chtěli zúročit nabyté zkušenosti. Dory nám opět nedal šanci a hned prví rybou dlouhou 45 cm se ujal vedení. Postupně jsme se rozjeli na různá místa a zkoušeli „své úspěšné“ nástrahy. 12:00 dnes znamenal nejen čas oběda, ale i konec závodu. Vítězem se „nepřekvapivě“ stal Dory právě s 45 cm dlouhým bassem. Nejblíž jsem byl já se 44,5 cm. Ostatní se dopoledne nedostali přes 42 cm. Vítr o rychlosti 9 m/s nám prodloužil polední pauzu a na vodu jsme se dostali až kolem čtvrté. S Honzou jsme vyrazili do poslední, navíc údajně neprozkoumané části. Příjemným překvapením byly dva rychlé záběry od rákosí. Jediné molo v malé zátoce bylo další z mnoha typických míst. Ovšem tentokrát na mě pod ním čekalo překvapení v podobně výjimečné ryby. Ihned po záběru jsem věděl, že mám na prutu lepší rybu. Téměř desetimetrový výpad přes dotaženou brzdu byl však něco, co se mi do té doby nestalo. Po pár adrenalinových okamžicích, kdy jsem rybu vymotával z křoví i pilířů mola, končí velký bass v podběráku. YES, IT´S A MY GAME CHANGER!!! Do magických 50 cm chyběly dva centimetry. Co víc mu „chybělo“ na délku vynahrazoval svou mohutností. Odhadem dvou kilová ryba, do jejíž tlamy by se bez problémů vešel tenisový míček nás uváděla v úžas. Několik rychlých fotek a majestátní ryba putuje zpět.

Neděle byla spíše rozlučková, kdy jsme si užívali slunečného počasí i technického chytání z kajaků, které nás všechny opravdu chytlo. Úlovkově to žádná sláva nebyla, ale průměrná velikost ryb kolem 35 cm byla velmi příjemná. Mě se podařilo udržet si celkový průměr přes 40 cm a i díky poslední rybě měřící 45 cm. Kluci na tom byli podobně až na Doryho, který zůstával věrný kvantitě místo kvality ulovili dnes všichni rybu přes oněch symbolických 40 cm.

Na závěr trochu bilancování. Z čtyři dny (neděle i čtvrtek jsme však chytali pouze půl dne) rybolovu se nám v pěti lidech podařilo ulovit 86 black bassů (nezapočítávám úlovky bolena, dvou štiky, několika okounů a candátů). Vzhledem k času strávenému na vodě i naší premiéře považujeme výpravu za úspěšnou.

Vždy se snažím si z každé výpravy vzít nějaké poučení nebo zkušenost. Tato výprava mi kromě splnění snu v podobě úlovku black basse přinesla především zdokonalení techniky nahazování o 100 %. Přesné náhozy jsou při lovu bassů nutnost. Nepřesný nához znamená utržení nástrahy nebo vyplašení místa a v „nejlepším“ případě minimum záběrů. Naopak pokud Vaše náhozy mají potřebnou přesnost, můžete se těšit na agresivní útoky a adrenalinové souboje s bojovnými bassy.

Ondřej Dušek

Prohlédněte si naši nabídku na tuto výpravu

Zpět na seznam článků
Zavřít

K článku nebyly přidány žádné komentáře vložit nový komentář